BOGFØRING / REGNSKAB

Faa din egen bogholder

Du kender det helt sikkert godt: Bonner og bilag ligger i en bunke og giver dårlig samvittighed og stress.
Særligt når tiden for momsafregning og årsregnskab nærmer sig.

Overlad trygt opgaverne til din helt egen bogholder, så du får ro til at gøre det, du meget hellere vil:
Drive din virksomhed og få mere tid til familie og hobby.

At have en selvstændig freelance bogholder tilknyttet din virksomhed er en praktisk og fornuftig løsning, når du har brug for hjælp, men ikke har arbejdsopgaver nok til at ansætte en fast bogholder. Vi tilbyder bogføringspakker til fast pris, så du slipper for ubehagelige overraskelser. Du kan se pakkerne herunder:

Hjaelp til bogfoering
Hjaelp til bogfoering
Hjaelp til bogfoering
Hjaelp til bogfoering
Hjaelp til bogfoering
Bogholder hjaelp kvartalsvis
Bogholder hjaelp lille pakke
Bogholder hjaelp mellem pakke
Bogholder hjaelp stor pakke
Bogholder hjaelp XL pakke

Du kan læse mere om hvad pakkerne indeholder pakkerne her.

Hvis du beslutter dig for en bogføringspakke, og vi laver en samarbejdsaftale, er det eneste du, efter selve etableringen, selv skal gøre, at indarbejde en rutine med at få sendt dine bilag til os. Så kan du ellers fortsætte dit daglige arbejde i tryg forvisning om, at vi tager os godt af tingene. Her kan du læse om, hvordan vi gør rent praktisk, hvis Din Kontorhjælp skal være bogholder for dig.

STOR LETTELSE I SAMARBEJDET

Jeg havde netop startet min egen virksomhed, og havde brug for hjælp med bogføring og moms. Og hjælp det fik jeg hos Din Kontorhjælp. Det har hele vejen igennem været en stor lettelse at kunne lægge disse opgaver i Din Kontorhjælps trygge hænder. De har masser af tålmodighed og er rigtig god til at forklare hvordan tingene hænger sammen. Samarbejdet fungerer perfekt, og jeg får altid meget hurtigt svar på mine henvendelser.

Katrina Slupinski, Katrina Slupinski Design ApS

SÅDAN FÅR DU HURTIGT HJÆLP AF EN AUTORISERET BOGHOLDER:
Ring til os på tlf. 40 600 192, send en mail til info@dinkontorhjaelp.dk eller brug kontaktformularen her.

DERFOR SKAL DU BOGFØRE

Din vigtigste grund til at bogføre din virksomheds udgifter og indtægter er ikke, at du rent faktisk har pligt til at gøre det, men derimod fordi det gør dig i stand til helt konkret at følge med i, hvordan din virksomheds økonomi har det: Tjener eller taber du penge? Det giver tryghed hele vejen igennem regnskabsåret og giver dig et sikkert grundlag at træffe beslutninger på – f.eks. om kommende investeringer eller ansættelser.

Hvis du kun forholder dig til, om der er penge på kontoen, kan der dukke grimme overraskelser op i form af f.eks. momsafregninger, kreditorkreditter, afregning af feriepenge m.m. Med en bogholder, der hele tiden holder dit regnskab opdateret, får du en grundig økonomistyring, der giver dig et ordentligt overblik og bedre resultater i sidste ende.

REGNSKAB OG BOGFØRING – HVAD ER HVAD?

Helt enkelt kan man sige, at regnskabet er det resultat, du får ud af bogføringen. At bogføringen danner grundlag for virksomhedens årsrapport eller årsregnskab.

Ordet bogføring stammer fra tiden før computeren holdt sit indtog, hvor alle indtægter og udgifter af bogholderen blev ført med kuglepen i en bog.

Det er ikke alle erhvervsdrivende, der skal opgive et årsregnskab, men det er ALLE erhvervsdrivende, der skal bogføre virksomhedens bevægelser i henhold til bogføringslovens krav. Det vil sige, at du eller din bogholder systematisk skal registrere virksomhedens økonomiske transaktioner, så regnskabet viser et sandfærdigt billede af virksomhedens økonomi.

DOKUMENTATIONEN SKAL VÆRE I ORDEN

Det allervigtigste ved din bogføring er, at dokumentationen er i orden. Kan du ikke dokumentere bevægelserne i form af bilag, er din bogholders arbejde dybest set ikke noget værd. Derfor er det vigtigt, at du gemmer alle dine bilag.

Bilag kan f.eks. være:

  • Dokumenter for køb og salg: Fakturaer, kvitteringer og boner m.m.
  • Kontoudtog fra banken, evt. kasserapporter
  • Lønsedler og ansættelseskontrakter
  • Låne/leasingpapirer
  • Lejekontrakter

Dine bilag skal følge en nummerrækkefølge, så det er tydeligt at se, hvis der mangler et bilag. Ifølge reglerne for det dobbelte bogholderi, føres hver bevægelse to gange: Én gang i debet og én gang i kredit. Du må gerne opbevare bilagene elektronisk. De skal bare være tilgængelige, hvis f.eks. SKAT får behov for at se dem.

REGNSKABSPROGRAM

De fleste vælger at bruge et online regnskabsprogram til at bogføre i. Når vi bogfører for dig, foregår al bogføring i e-conomic, et af Danmarks mest brugte regnskabsprogrammer. I e-conomic kan du f.eks. også skrive fakturaer og sende rykkere ud til kunderne. Prisen for regnskabsprogrammet er med i din faste bogføringspakke, med mindre du selv gerne vil have adgang til programmet. Vil du f.eks. selv kunne fakturere, hjælper vi dig selvfølgelig med at vælge, hvilken pakke der dækker dit behov, og opretter dig som bruger. Strukturen er let at finde rundt i, og vi viser dig gerne, hvordan du f.eks. laver en faktura.

Når alle dine bilag løbende er tastet korrekt ind i regnskabsprogrammet, giver det dig et troværdigt og fornuftigt overblik over din virksomheds økonomi.

Du kan blandt andet:

  • Overskue dine udgifter og indtægter i resultatopgørelsen.
  • Lave en momsrapport / momsberegning.
  • Se hvor meget du skylder – dine passiver i balancen.
  • Se hvor meget dine aktiver er værd – aktiver i balancen.
  • Se hvad din virksomhed er værd – egenkapitalen.
  • Beregne nøgletal

Nøgletal er praktiske værktøjer, der gør det let at følge med i, hvordan det går med din virksomheds økonomi. Læs mere om nøgletal her.

ÅRSRAPPORT

Når virksomhedens regnskabsår er omme, skal årsrapporten laves og har du et selskab, skal den sendes til Erhvervsstyrelsen. Derudover skal du bruge tallene fra årsrapporten til enten din private eller virksomhedens selvangivelse.

Årsregnskabet er den vigtigste dokumentation for virksomheden, fordi det viser hvor sund økonomien er.